ما را دنبال کنید

حصار الکتریکی

مقدمه 

امروزه حفاظت از اماکن مهم، یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد. در این راستا، سیستم ها و روش های متنوعی وجود دارند که یکی از مطمئن ترین این سیستم ها حفاظت پیرامونی حصارالکتریکی است. حفاظ ­های الکتریکی یکی از قوی ترین و پیشرفته ترین سیستم های بازدارنده ورود غیر مجاز و شناسایی محل ورود غیرمجاز به اماکن حفاظت شده می­ باشد. این روش قابل استفاده بصورت تنها و یا در کنار حفاظ­ های معمولی نصب شده نیز می­ باشد. از آنجائیکه حفاظت اماکن بایستی از امنیت بسیار بالا برخوردار باشند، کلیه قطعات این سیستم با بهترین کیفیت ساخته شده است .

کلیه قطعات فنس الکتریکی با بهترین کیفیت تهیه و ساخته شده و مشخصات و عملکرد آن مطابق با الزامات استانداردهای BS EN 60335-2-76 , EN 61011 ,  EN 610011/2   است.

طرز کار سیستم :

 

در این روش سیم های فولادی که به طور موازی در طول حفاظ با فواصل 95 الی 250 میلیمتر از یکدیگر کشیده شده اند، در هر ثانیه یکبار برق فشارقوی که فقط باعث ایجاد یک شوک شده و خطر جانی را در بر ندارد، از خود عبور داده و باعث جلوگیری از ورود غیرمجاز ، قطع سیستم و بالا رفتن از محافظ می شود.

برای حفاظت و امنیت بالا، کنترل کننده های سیستم دائما در حال مراقبت از حفاظها بوده و هرگونه تماس، قطع کردن و اتصال کوتاه سیم ها را کنترل کرده و اعلام هشدار می نماید. این اعلام هشدار و حساسسیت آن قابل برنامه ریزی بوده و قابلیت انتقال هشدار به سیستم های دیگر را طبق استاندارد BS 4737 دارا می باشد.

عملکرد سیستم به این صورت می ­باشد که در صورت برخورد معارض به فنس، ولتاژ فشارقوي موجود بر روي هادي­ ها ضمن اعمال شوک ايذايي، با خاصيت بازدارندگي از ورود به ناحيه تحت حفاظت ممانعت مي کند. همچنين در صورت قصد خرابکاري معارض، نظير بريدن فنس، اتصال کوتاه هادي­ ها، سرقت و مواردي نظاير آن، سیستم آلارم می دهد و با مشخص شدن دقيق ناحيه بر روي نقشه سايت در اتاق کنترل مرکزي، اقدامات پيشگيرانه مکمل نظير فعال شدن سيستم پيچينگ دو طرفه و ضبط تصاوير از مرکز کنترل و مديريت سيستم، هدايت و اجرا مي­ شود. بدين ترتيب، حصاري غير قابل نفوذ براي معارضین فراهم مي­ شود.

 

قطعات تشکیل دهنده سیستم :

تیرک های آهنی به عنوان پایه بین سیم ها در فواصل 3 الی 5 متر از یکدیگر نصب شده و طبق استاندارد BS 729 گالوانیزه عمیق یا گرم شده اند و ارتفاع این تیرک ها نسبت به نوع نصب (جوش دادن به حفاظ های موجود و یا بتن کردن در زمین) متغیر می باشد.

عایق ها برای جلوگیری از اتصال سیم های فولادی با تیرک ها تعبیه شده و در سیستم به کار می رود. در سيستم الکتروفنس، عايق ­هاي نگهدارنده با ترکیبی از مواد پایه مقاوم در برابر UV، مقاوم در برابر اشعه فرابنفش خورشيد هستند. نماي هندسي عايق ­ها، چنان طراحي شده­ اند که امکان جمع شدن آب بر روي آن ها و به تبع آن، ايجاد جريان­ هاي نشتي، را فراهم ننمايند.

هادي­ هاي فولادي، کشسان، قابل انعطاف و از نوع HT می ­باشند. جهت ممانعت از تخريب تدريجي، تمامي هادي­ هاي و قطعات و ملحقات فلزي گالوانيزه مي­ شوند. در استفاده از فنس ­هاي الکتريکي براي حفاظت تأسیسات، تعداد هادي­ ها و فاصله آن ها از هم نيز به نوع تعارض، وابستگي دارد.

انرژی دهنده های محافظ ­های الکتریکی:

انرژی دهنده های محافظ های الکتریکی جزء گروه سیستم های امنیتی بوده و لذا در طراحی آن ها مسائل امنیتی کاملا رعایت شده است و کلیه قطعات و دستگاه ها دارای استاندارد می باشند. این سیستم ها قابلیت اتصال به کلیه سیستم هایی که تحت استاندارد انگلیس و اتحادیه اروپا ساخته شده باشند را دارا می باشند، مانند سیستم های CCTV و یا سیستم های هشداردهنده. این انرژی دهنده ها بصورت تک کاناله، 2 کاناله و 6 کاناله قابل دسترسی می باشند و دارای IP 65 هستند. انرژی دهنده ها دارای رله های علائم هشداردهنده برق برای استفاده 12 ولت و برای منبع تغذیه 15/12 VDC و 110/230 VAC ساخته شده اند. کلیه اتصالات برق بین انرژی دهنده و سایر قطعات سیستم بطور مداوم توسط انرژی دهنده ها مورد نظارت قرار می گیرد.
انرژی دهنده های EF در دو نوع می باشند:

  • انرژی دهنده های استاندارد


در این انرژی دهنده ها مواردی مانند مانند شوک های حرکتی به سیستم ها، اختلاف ولتاژی، قطع شدن سیم ها و یا اتصال کوتاه سیم ها، دائما کنترل شده و درصورت بروز یکی از این موارد، سیستم اعلام هشدار می نماید.
 

  • انرژی دهنده ها با ایمنی بالاتر


این انرژی دهنده ها علاوه بر موارد ذکر شده در بالا قادر هستند تمام اتصالات منفی را نیز چک کرده و در صورت اتصال به زمین هشدار دهند. این روش مراقبت در حالت­ هایی که سیستم فشار قوی روشن و یا خاموش باشد نیز قابل استفاده می باشد. سیم زمین در موارد قطع شدن، اتصال به سیم های فشار قوی و یا اتصال به زمین مراقب شده و در صورت بروز یکی از موارد فوق، سیستم هشدار می دهد.


سیستم فنس هوشمند الکتریکی از 4 قسمت تشکیل شده است

فنس

از سیم های فولادی با حالت فنری ، عایق ها و قلاف های نگهدارنده سیم های فنس هوشمند الکتریکی (مقره های وسط و انتهایی که از جنس پلی کربن فشرده ساخته شده اند) و پایه تشکیل شده است . فاصله دو پایه از هم 3 متر تا 5 متر و ارتفاع فنساز 1 متر تا 3.5 متر با توجه به محل نصب متغییر است. فاصله دو سیم فنس هوشمند الکتریکی از هم نباید بیشتر از 12 سانتی متر و کمتر از10 سانتی متر باشد. سطح مقطع سیم های فنس هوشمند الکتریکی 1.9 یا 2.5 میلیمتر و از جنس فولاد با مقاومت کششی بالا و روکش کاملا ضد زنگ (گالوانیزه گرم) و دارای حالت فنری و همچنین مقاوم در برابر برنده های سبک می باشد.
سیم های فولادی تشکیل دهنده فنس هوشمند الکتریکی باید در طول هر زون تحت فشار کشیدهشده و کاملا صاف و محکم باشند و در صورت بریده شدن با شدت جمع شده و به سادگی قابل کنترل نباشند. لازم به ذکر است در زمان باز کردن حلقه های سیم های فولادی و مونتاژ زون های فنس هوشمند الکتریکی باید دقت شود تا در هنگامی که یک سیم بریده می شود در زمان جمع شدن آن به سمت طرفین ( با توجه به حالت فنری و نوع پیچش سیم ها در حلقه های اولیه تهیه شده در کارخانه ) ، همانند یک شلاق به سمت بیرون رها گردد.

پردازشگر و کنترل محیطی خودکار

کنترل کننده های محلی (Energisers Unit & ACU) بعنوان کنترل کننده و تامین کننده انرژی فنس هوشمند الکتریکی است و هر کنترل کننده محیطی قادر به کنترل دو زون مجاور خود می باشد. هر دستگاه کنترل کننده با ارسال پالسهای دارای قابلیت کنترل و نمونه گیری از مدار ولتاژ بالا (High Voltage) و مدار ولتاژ پایین (Low Voltage) است. کنترل کننده های محیطی باید قابلیت ارتباط از طریق پروتکل های شبکه اترنت شامل TCP/IP یا UDP، پروتکل RS485 و شبکه مبتنی بر باس که امکان ایجاد شبکه ای حلقوی و استاندارد را به وجود می آورد با کنترل کننده های مرکزی را داشته باشد( کنترل کننده محیطی باید دارای کارت شبکه و پورت RS485 باشد).
استفاده از این کنترل کننده های محلی این مزیت را دارد که در صورت بریدن و یا اتصال کوتاه کردن هر یک از مدار ولتاژ بالا (Hiph Voltage) و مدار ولتاژ پایین (Low Voltage) سیستم آلارم خواهد داد. لازم به ذکر است در این روش سیم بندی ، در طول هر زون بصورت یک در میان مدار ولتاژ بالا و ولتاژ پایین وجود دارد و در صورت گرفتن دو سیم متوالی توسط شخص مهاجم که از البسه و کفشهای عایق هم استفاده کرده باشد با توجه به اختلاف ولتاژ سیم ها ، سیستم دیگر وابسته به پوشش وی نخواهد بود و علاوه بر اعمال شوک به شخص مهاجم ، سیستم نفوذ را تشخیص داده و آلارم نفوذ توسط سیستم ایجاد خواهد شد.

واحد هدایت مرکزی

واحد کنترل کنترل کننده و هشدار مرکزی در این سیستم وظیفه پردازش اطلاعات دریافتی از انرژی دهنده های محیطی را بر عهده دارد.
هر واحد کنترل و هشدار مرکزی باید توسط ریز پردازنده قادر به پردازش اطلاعات ورودی از حداقل 6 کانال مختلف در یک زمان باشد. واحد های کنترل محیطی باید از طریق پروتکل های شبکه اترنت شامل TCP/IP یا UDP , پروتکال RS485 و شبکه مبتنی بر باس که امکان ایجاد شبکه ای حلقوی و استاندارد را به وجود می اوردبا یکدیگر و واحد کنترل و هشدار مرکزی در ارتباط باشند .

واحد مراقبت حسگر و نرم افزار این سیستم

سیستم نرم افزاری فنس هوشمند الکتریکی باید بگونه ای باشد که امکان تغییر در پارامتر های سیستم (از جمله حساسیت سیستم ، تعداد و زمان دریافت سیگنالهای فنس به جهت اعلام آلارم و نو آلارم و ....) از طریق آن امکان پذیر است.
باید بگونه ای باشند که امکان تغییر در پارامترهای سیستم (از جمله حساسیت سیستم ، تهداد و زمان دریافت سیگنالهای فنس به جهت اعلام آلارم و نوع آلارم و ...) از طریق نرم افزار وجود داشته باشد