فنس الکتریکی حیات وحش

فنس الکتریکی حیات وحش شیر

نقش فنس الکتریکی در محیط زیست و حیات وحش

فنس الکتریکی سیستمی مدرن و اقتصادی است که برای حفاظت از حیوانات وحشی در باغ وحش ها، مراکز قرنطینه و جلوگیری از ورود حیوانات وحشی به جاده ها، حفاظت از مراکز پرورش ماهی و دام از حیوانات وحشی تنها گزینه کاربردی می باشد.

نقش فنس الکتریکی در کشاورزی و دامداری

استفاده از فنس الکتریکی برای تفکیک چراگاه ها، جداسازی محوطه های حیوانات مختلف، جلوگیری از ورود دام به باغات و آسیب به محصولات کشاورزی و نگهداری حیوانات در مزارع گزینه مطلوب و اقتصادی بوده و به راحتی قابل جا به جایی و انتقال به محل جدید است.

فنس الکتریکی اسب

نقش فنس الکتریکی در باشگاه های پرورش و نگهداری اسب

یکی از راهکارهای مفید و کم هزینه برای ساخت و جداسازی محوطه اسب ها و جلوگیری از ورود آن ها به محوطه یکدیگر در مراکز پرورش و آموزش اسب و همچنین باشگاه های اسب سواری، استفاده از فنس الکتریکی می باشد.

تاریخچه فنس الکتریکی حیوانات

فنس الکتریکی حیوانات – فنس الکتریکی (Electric Fenses) سیستم مدرن، هوشمند و مقرون به صرفه و بهترین جایگزین سیستم های سنتی بوده که از اوایل قرن بیستم در اماکن مختلف دنیا به عنوان حصار کامل استفاده شده و از سال 1949 در حیات وحش و کشاورزی و دامداری به کرات جهت تفکیک، جداسازی و حفاظت انواع گونه ها استفاده شده است.

استفاده از فنس الکتریکی برای حفاظت از حیات وحش ، ممانعت از ورود آن ها به جاده ها و بزرگراه ها و تصادم آنها با خودروهای در حال حرکت و هدایت آن ها به روگذرها و زیرگذرهای از پیش تعبیه شده ، و همچنین ممانعت از ورود آن ها به مزارع و کشتزارها ، حدودا از دهه 40 میلادی شروع و در طول زمان با گسترش روزافزونی مواجه شده است .

نقش فنس الکتریکی در حیات وحش

در طراحی فنس الکتریکی یا الکتروفنس برای حفاظت از حیات وحش و حیوانات اهلی، عوامل موثری در ساختار فنس از قبیل طراحی و نوع سازه های فلزی و رنگ آن، ارتفاع فنس، تعداد هادی ها و فاصله آن ها از هم، آرایش هادی های برقدار گرم و زمین، سطح ولتاژ اعمالی و شوک استاندارد یا انرژی خروجی متناسب با هر گونه حیوانی از شاخصه های اساسی سیستم هستند.

  • حفاظت از گونه های مختلف حیوانات

با استناد گزارش ها و مراجع متعدد ، فنس الکتریکی در مقایسه با فنس های سنتی ، از هر دو جنبه فنی و مالی ، راهکار مؤثر تر و اقتصادی تری برای حفاظت از حیات وحش محسوب می شوند .

تجربیات موفقی در این خصوص در حفاظت گونه های مختلف نظیر انواع گونه های گوزن و آهو در ایالات متحده و کانادا ، حفاظت پلنگ در آفریقا و حفاظت گونه های متعدد در هند ، استرالیا و نیوزلند گزارش شده است .

در خصوص رفتارشناسی حیات وحش در برخورد با فنس الکتریکی و چگونگی ایجاد مانع توسط فنس برای ممانعت از ورود آنها به حریم جاده و هدایت آنها به مسیرهای ایمن ، تحقیقات مختلفی انجام شده است . به علت وجود شوک در هادی برقدار فنس الکتریکی و همچنین حساسیت فوق العاده ناحیه پوزه و غدد موجود آن در انواع گونه های حیات وحش ، جانور در تماس فیزیکی  با فنس ، پس از دریافت اولین شوک ، بدون استثناء از تماس مجدد با فنس الکتریکی ، اجتناب می کند  و هیچ تلاشی برای عبور یا پرش از روی آن نمی نماید .

  • فنس الکتریکی در کشاورزی و دامداری

فنس الکتریکی برای حفاظت از حیوانات اهلی، تفکیک محوطه های حیوانی از یکدیگر، تفکیک مزارع و چراگاه ها و باغات و محصولات کشاورزی رویه ای ارزان و راهکار به صرفه ای می باشد. جهت جلوگیری از فرار حیوانات و ممانعت از ورود آنان به باغات و مزارع و محوطه سازی و نگهداری از حیوانات روش مطمئن و کم هزینه استفاده از فنس الکتریکی است.

کاربرد فنس الکتریکی در نگهداری از حیات وحش

  1. مناطق حفاظت شده و پارک های ملی حیات وحش
  2. ادارات حفاظت محیط زیست استان های مختلف
  3. مراکز دولتی و خصوصی نگهداری از حیوانات
  4. مراکز قرنطینه دامپزشکی و تحقیقاتی
  5. باغ وحش ها ، پارک های سافاری
فنس الکتریکی باغ وحش

خدمات قابل ارائه شرکت ایمن حصار پویا

  1. ارائه راهکار های حفاظتی ، پیرامون پارک های ملی و محوطه های گونه های نادر حیات وحش
  2. ارائه طرح های تخصصی و مدرن جهت انسداد جاده ها و پیرامون پناهگاه های حیات وحش
  3. مشاوره ،طراحی و اجرای فنس الکتریکی باغ وحش و پارک سافاری به سبک مدرن براساس استاندارد های بین المللی
  4. تفکیک محوطه ها جهت حفاظت موثر و کم هزینه از حیوانات در باغ وحش ها
  5. هوشمند کردن قفس های موجود حیوانات در باغ وحش ها و سایر مراکز
  6. ساخت قفس های الکتریکی متناسب و اقتصادی جهت انواع گونه ها
  7. ایمن سازی محوطه های قرنطینه و مراکز پرورش و نگهداری حیوانات
فنس الکتریکی حیوانات وحشی

کاربرد فنس الکتریکی جهت جلوگیری از تهاجم حیوانات وحشی

  1. مزارع پرورش دهندگان حیوانات از قبیل شتر مرغ، ماهی و آبزیان، آهو و…
  2. کشاورزی، باغداری، مزارع، صیفی جات و سایر محصولات کشاورزی
  3. دامداری ها، گاوداری ها، دامپروری ها، مراتع و چراگاه های عشایر
  4. زنبورداری ها، شالیزارها و پرورش دهندگان پرندگان زینتی
  5. هیات های کوهنوردی، کمپینگ و طبیعت گردی
فنس الکتریکی حیوانات وحشی

خدمات قابل ارائه شرکت ایمن حصار پویا

  1. ارائه راهکار های حفاظتی ، پیرامون پارک های ملی و محوطه های گونه های نادر حیات وحش
  2. ارائه طرح های تخصصی و مدرن جهت انسداد جاده ها و پیرامون پناهگاه های حیات وحش
  3. مشاوره ،طراحی و اجرای فنس الکتریکی باغ وحش و پارک سافاری به سبک مدرن براساس استاندارد های بین المللی
  4. تفکیک محوطه ها جهت حفاظت موثر و کم هزینه از حیوانات در باغ وحش ها
  5. هوشمند کردن قفس های موجود حیوانات در باغ وحش ها و سایر مراکز
  6. ساخت قفس های الکتریکی متناسب و اقتصادی جهت انواع گونه ها
  7. ایمن سازی محوطه های قرنطینه و مراکز پرورش و نگهداری حیوانات

کاربرد فنس الکتریکی برای حیوانات اهلی

  1. کشت و صنعت ها ، دامداری ها ، گاو داری ها و…
  2. باشگاه های پرورش و نگهداری اسب های ورزشی
  3. باغداری ها ، مزارع ، صیفی جات، شالیزارها و…
فنس الکتریکی حیوانات اهلی

خدمات قابل ارائه شرکت ایمن حصار پویا

  1. انسداد پیرامون باغات و مزارع برای جلوگیری از ورود حیوانات اهلی
  2. ارائه فنس الکتریکی قابل حمل جهت مزارع فصلی وصیفی جات
  3. محوطه سازی سبک و بهینه جهت تفکیک محوطه های اسب ها
فنس الکتریکی مختص حیوانات اهلی​

اولین فنس الکتریکی اجرا شده حیات وحش ایران توسط شرکت ایمن حصار پویا در باغ وحش پارک شهید چمران کرج

تست فنس الکتریکی توسط شیر نر در اولین مواجه استفاده از فنس الكتريكي. فنس الکتریکی حیات وحش رويه اي متداول، رايج، مطمئن و كم هزينه بوده و در نقاط مختلف دنيا به كرات جهت محوطه سازی در پارک های سافاری، تفكيك و جداسازي محوطه حيوانات از هم در باغ وحشها،جلوگيري از فرار حيوانات و … استفاده می گردد. 

فعالیت های شرکت ایمن حصار پویا در حوزه فنس الکتریکی حیات وحش

  1. مشاور رسمی سیستم های حفاظت الکترونیک سازمان حفاظت محیط زیست و پروژه بین المللی حفاظت از زیستگاههای یوزپلنگ ایرانی
  2. ارائه طرح های حفاظتی بهینه و راهکارهای موثر جهت حفاظت از زیستگاه ها ، انسداد جاده ها ، ایجاد کریدورهای تردد گونه های حیات وحش و یوزپلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی
  3. انجام مطالعات و ارائه طرح های حفاظتی فنس فلزی و الکتریکی حیات وحش جهت ده ها باغ وحش ، پارک های ملی ، سازمان ها و ارگان های مختلف
  4. مشاوره ، طراحی و نصب و راه اندازی سیستم فنس الکتریکی محوطه شیر و خرس جهت باغ وحش شهرداری کرج
  5. تنها شرکت دارنده مجوز و استاندارد فنس الکتریکی حیات وحش از سازمان حفاظت محیط زیست
  6. مشاوره و طراحی فنس فلزی و الکتریکی جهت 14 گونه حیوانی ZOO PARK BAKU
  7. در حال نصب و اجرای پروژه فنس الکتریکی ZOO PARK BAKU در کشور آذربایجان

خسارات حیات وحش به کشاورزی و دامداری

کسانی که خبرهای زیست محیطی و حیات وحش را پیگیر هستند هر از چندگاهی اخباری از قبیل کشته شدن چوپان توسط پلنگ، حمله گرگ به انسان و آغل گوسفندان، حمله خرس به کندوهای عسل، تلف شدن حیوانات اهلی و ماکیان در حمله شغال و روباه و اخبار مشابه را مدام از طریق رسانه های خبری و بصری می شنوند.

قانون شکار و صید

 اما قوانین محیط زیست در خصوص آسیب زدن به حیوانات وحشی توسط انسان و نیز نحوه جبران خسارات و  آسیب های حیوانات وحشی چه می گوید: بر اساس بند (چ) قانون شکار و صید مصوب 1346/3/16 ( با اصلاحات مصوب 1353/10/30 و 1375/9/25) تعیین بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر وزیان از وظایف و اختیارات شورای عالی حفاظت محیط زیست است و براساس ماده 18 همین قانون در مورد جرائم مذکور، سازمان محیط زیست از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم، به عنوان شاکی خصوصی شناخته می شود.

گونه حیوانی قیمت مصوب 1391 (میلیون ریال) قیمت مصوب 1393 (میلیون ریال)

یوزپلنگ

250
1000
گوزن زرد ایرانی
50
600
گور خر، خرس سیاه، خرس قهوه ای
60
500
پلنگ
50
800
مرال، شوکا
32
350
آهو، جبیر
20
100
روباه شنی، روباه ترکمنی، شاه روباه، رودک عسل خوار
30
40
کفتار، گرگ
50
40
گربه شنی، گربه پالاس
30
100
کارال، سیاه گوش
50
100
قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی
18
100

قانون نحوه جبران آسیب حیات وحش

طبق ماده‌ 9 قانون شکار و صید ( مصوب 16 / 3 / 1346  با اصلاحات مصوب 30 / 10 / 1353 و 25 / 9 / 1375)، چنانچه‌ مأموران‌ سازمان‌ و ميرشكاران‌ يا صاحبان‌ مزارع‌ و باغها در حدود مجوزهاي‌ صادر شده‌ نتوانند از دفع‌ خسارت‌ يا صدماتي‌ كه‌ از ناحيه‌ جانوران‌ وحشي‌ به‌ افراد، مزارع‌ و باغها وارد مي‌شود جلوگيري‌ به‌ عمل‌ آورند، جبران‌ خسارت‌ وارد شده‌ از محل‌ درآمدهاي‌ حاصل‌ از اجراي‌ اين‌ قانون‌ تأمين‌ خواهد شد.

اما اخذ خسارت از سازمان حفاظت محیط زیست و ادارات آن به دلایل  محدود بودن منابع مالی سازمان و ارگان های مسئول و نیز درگیری های مربوط به بیمه زمانبر بوده و عموما نظر آسیب دیده تامین نمی شود.

طبق مستندات – گراز، گرگ، خرس، تشی و پلنگ پنج گونه اصلی آسیب­ رسان در ایران هستند. همچنین، پنج مورد اول خسارت این گونه ها، اراضی زراعی  (64%)، باغات (13%)،احشام (20%)، انسان ،کندوی زنبور عسل و استخرهای پرورش ماهی محسوب می­شوند (فصلنامه محیط زیست؛ شماره 52، سال 91). شخم زدن مزارع و ریشه کردن گیاهان، خسارت به محصولات باغ، شکست درختان و از بین بردن میوه ها و حمله به کندوهای عسل توسط گراز و خرس، بخش عمده خسارات وارده به باغداران است که سبب نارضایتی آنها شده است.

پس از بررسی ها مشخص گردید علت مشترک خسارات مشروحه فوق ، عدم ایجاد حصار مناسب و حریم نگهداری است.

راه حل ها و راه کارها کدامند؟

به نظر می رسد استفاده از فنس الکتریکی در ایران جهت حفاظت از مزارع و محصولات کشاورزی ، استخر های پرورش ماهی، کندوهای عسل، باغات پسته و خرما و حیوانات اهلی در مقابل تهاجم انواع گونه های حیات وحش، بهترین و ارزان ترین راه ممکن است که ضمن حفظ حیات وحش در معرض انقراض، باعث جلب رضایت دامداران و کشاورزان شده و کاهش خسارات وارد شده و باعث جلوگیری از شکار غیر قانونی نیز می گردد.

 به اطلاع کلیه هموطنان بلاخص کشاورزان، دامداران و باغداران محترم می رساند شرکت ایمن حصار پویا آمادگی دارد نسبت به ارائه مشاوره ، راهنمایی ، تهیه طرح توجیهی و نصب و راه اندازی سیستم فنس الکتریکی متناسب با نیاز و با قیمت مناسب به صورت پرتابل و یا دائمی اقدام  نماید.

برخی پروژه های فنس الکتریکی حیات وحش

سوالات متداول

به دلیل آن که هادی های فنس الکتریکی به صورت یک در میان مثبت و منفی بوده و با برخورد پرندگان سیستم زمین برقرار نمی شود لذا هیچگونه خطر جانی ندارد.

خیر، با توجه به اینکه فنس الکتریکی متناسب با هر حیوان دارای سطح ولتاژ و انرژی خروجی مطابق با استانداردهای جهانی است، این سیستم هیچگونه خطر جانی برای حیوانات ندارد.

خیر، در صورت برخورد انسان با فنس، فرد صرفا یک شوک دریافت می کند و هیچگونه خطری برای وی ندارد.

بله، استفاده از فنس الکتریکی پرتابل یا قابل حمل جهت محصولات فصلی پیشنهاد می شود، که امکان جمع آوری فنس بعد از برداشت محصول و استفاده مجدد در فصول بعد وجود دارد.

بله، با توجه به مصرف برق بسیار پایین هر دستگاه آنالایزر، به راحتی می توان برق سیستم را از طریق پنل خورشیدی تامین کرد.

بله، در مناطق جنگلی به جای پایه های آهنی می توان از پایه های چوبی محکم استفاده کرد که از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه هم می باشد.

خیر، شوک سیستم مجاز و مطابق با استانداردهای جهانی بوده و متناسب با هر حیوان دارای سطح ولتاژ و انرژی خروجی مختص به خود است. در نتیجه هیچگونه ضرر و خطر جانی برای حیوانات اهلی ندارد و در نقاط مختلف دنیا به کرات از  استفاده می شود.

در این حالت، دستگاه آنالایزر بعد از اعمال چندین شوک به صورت خودکار غیر فعال می شود. مدت زمان اعمال شوک از چند ثانیه یا چند دقیقه قابل تنظیم است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها